8.4.2008

Kirje mielensärkijälle


Joku muukin tuntuu tuntevan syyllisyyttä kuin minä. Pyysin laiminlyöjältä vitosta, sain 300€. Voi kyllä olla, että hän tarkoittaa että minun pitäisi maksaa sairaalan laskukin tuosta, mutta taidan olla ymmärtämättä vihjettä ja lähettää hänelle sen laskun joka tapauksessa. Minun pitää ostaa lääkkeitä jollain rahalla, ja muitakin pakollisia rahareikiä on, joita olisi mukava paikata etteivät stressaisi.

Ehkä tämän voisi ottaa merkkinä siitä, että minulla on oikeus pyytää häneltä apua jos sitä tarvitsen. Ehkä.

Luin Viscottia lisää, ja tuli mieleen että voisi osoittaa näitä tuntemuksiaan välillä myös mielensärkijää kohtaan, ei vain tyynyä tai avokkia kohtaan tai mielikuvituksen puolella. Maailman hirvein isä. Mitä sellaiselle sanoo?

"Hyvä maailman hirvein isä,

sinä olet loukannut minua. Tiedän, että olet sairas, mutta se ei selitä sitä miksi olet kohdellut minua niin huonosti. Olisit voinut hakea apua, olisit voinut myöntää itsellesi että sinun ei kannata hankkia lapsia. Viimeistään siinä vaiheessa kun huomasit että vain huudat minulle, olisit voinut päättää jättää vaimosi ja lapsesi ja lähteä viettämään sitä elämää joka sinulla olisi sanojesi mukaan ollut ilman meitä. Olisit voinut yrittää myöntää tunteesi edes itsellesi. Emme me olisi jättäneet sinua siksi.

Huutamisesi pelästyttää minut yhä joka kerta, vaikka en sitä näytäkään. Minäkin pelkään kuolemaa, vaikka en sitä ole sinulle myöntänytkään. Älä käy käsiksi minuun. Älä hauku minua sellaiseksi, mitä en ole. Älä jaa maailmaa mustaan ja valkoiseen, ja sitten pidä pitkää luentoa heti perään kuinka kaikki on niin moniselitteistä kirkkohistoriassa / raamatussa / opetettavissa arvoissa. Toimisit edes joskus loogisesti! Lapsi ahdistuu, jos aikuinen ei noudata mitään logiikkaa. Minä ahdistun sinun toiminnastasi! Sanoo toista ja tarkoittaa toista. Sanoo yhdelle ihmiselle näin, ja kotona minulle näin.

Minä koen, ettet ole eläessäsi asettanut minun tarpeitani omiesi edelle. Jos oletkin tehnyt minulle jotain mukavaa, olet tehnyt sen saadaksesi mainetta tai kunniaa muilta tai ylläpitääksesi kulisseja. Minä olen oppinut vihaamaan sinua, koska esität muille eri ihmistä kuin mitä olet kotona. Olen vihainen sinulle siitä, että kohtelet perhettäsi huonosti vain varmistaaksesi että saat huomiota. Olen vihainen siitä, että vastustat kaikkea vain siksi että päätät vastustaa. Vaikka mikä puhuisi sanomaasi vastaan, et myönnä olevasi väärässä. Olen vihainen siitä, ettet ole koskaan hyväksynyt minua tai tekojani, vaan olet aina vaatinut enemmän, liikaa. Minä olen väsynyt yrittämään jatkuvasti. Sinä et ikinä tule antamaan minulle sitä hyväksyntää jota kaipaan. Minun on opeteltava antamaan se itse itselleni.

Sinulla on oikeasti tytär, joka on yrittänyt muuttaa maailman jotta sinä olisit tyytyväinen, ja samalla ajanut itsensä loppuun. Sinulla on tytär, josta tuttavat ovat olleet kateellisia, kun olen ollut niin kohtelias, huomaavainen, fiksu, osaava. Ja sinä olet aina mitätöinyt sen kaiken. Kaikki, mistä olen ollut kiinnostunut, ei ole ollut sinusta minkään arvoista, ellei se ole ollut sinun ideasi. Ja vaikka en olisi millään menestynyt siinä, missä päätit minun menestyvän, et antanut minun lopettaa. Halusit minun piehtaroivan siinä epäonnistumisessani. Olet rankaissut minua kaikesta, jopa siitä että olen yrittänyt auttaa sinua.

Minä en jaksa enää. Ole niin kuin haluat, elä kuin sika pellossa. Ole se loinen joka imee kaiken huomion itselleen antamatta mitään muille. Antaisit vain minun elää niin kuin haluan. Minusta on väärin, että minä joudun jäämään suvun juhlista pois vain siksi että sinä tulet niihin, vaikka tulen suvun kanssa paljon paremmin toimeen, minulla on heidän geenejään, ei sinulla, he eivät edes pidä sinusta! Ja tulet niihin juhliin vain saadaksesi kaikki kuuntelemaan sinua. Ei kukaan järjestä rippijuhlia saadakseen sinut puhumaan kolmeksi tunniksi koko juhlaseurueelle!

Kaikista surullisinta on, että olet saavuttanut elämässäsi kaiken, muttet siitä huolimatta arvosta edes itseäsi, saati sitten sitä mitä olet saavuttanut. En tiedä, oletko jäänyt kriittisessä kehitysvaiheessa ilman hyväksyntää, vai etkö ole oppinut ettet ole maailman napa ja että elämässä tulee vastaan pettymyksiäkin. Joka tapauksessa me näemme, että sinä kärsit. Mutta sen sijaan että ottaisit myötätuntomme ja apumme vastaan, hyökkäät meidän kimppuumme, väität ettemme välitä sinusta ja että olemme liittoutuneet sinua vastaan. Emme ole. Me olemme liittoutuneet keskenämme kestääksemme sairautesi. Me tuemme toisiamme jaksaaksemme raivokohtauksiasi, tuskailuasi, vihaasi itseäsi kohtaan, tunteettomuuttasi. Et tavoita edes omia tunteitasi, etkä osaa ymmärtää muiden tunteita. Kaikista kamalinta on, ettet tiedosta muiden kuin itsesi kärsimystä. Kamalinta on, ettet sinä tule muuttumaan.

Minun isäni on kuollut.

terv. Tyttäresi 4v., 13v. ja melkein aikuisena"

Ei joku haluaisi mennä ja leikata siltä äijältä kieltä irti? Myös koomaan vaivuttaminen, narsismista parantaminen tai tappaminen hyväksytään. Taidan mennä lapsenvahdiksi vain päästäkseni tuhoamaan mielensärkijän tavaroita mahdollisimman paljon. Kun ei voi parantaa, voi ainakin kostaa. Vaikka se onkin lapsellista. Mutta ainakin sisäinen lapseni saisi tyydytystä.

On niin tylsän tuntuista vain kertoa toiselle että tämä on loukannut ja satuttanut ja sen jälkeen katkaista välit. Ja kun välirikkoa joudun aina perustelemaan minä, en hän, jos asia tulee puheeksi. Hän voi vain sanoa ettei ymmärrä, että se nyt varmaan on vain sellainen vaihe. Minä joudun aina selittämään että sillä on vaikea persoonallisuushäiriö, jota kukaan muu kuin perhe ei huomaa, ja minä sairastun pahemmin jos joudun sen äijän kanssa tekemisiin. Aargh. Tunnen, ettei sukuni ymmärrä minua. Kunnioita vanhempiasi ja muuta sontaa. Eläisivät vähän aikaa saman katon alla sen hullun kanssa, niin ymmärtäisivät ettei sillä ole ihan kaikki kotona. Ainakaan se ei toimi loogisesti. Selitä sitä sitten muille. Kokeilkaa itse.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Luen jokaisen kommentin ja arvostan niitä, vaikka en aina vastaakaan. :)