9.12.2010

Kehon kuuntelua


Olen vihdoin alkanut kuunnella, mitä kehoni minulle sanoo, ja alkanut toimia sen mukaan. Etenkin tuo toiminta on ollut hukassa. Päänahkani kutisi hulluna, mutta vuosia en tehnyt sille mitään. Vihdoin ostin apteekista päänahkaa rauhoittavaa voidetta. Se toimi melko hyvin, mutta jos sen unohti suihkun jälkeen, kutina palasi. Sitten tajusin siirtyä kaupan shampoista apteekin shampooseen. Pelkäsin vähän, että kun minulla on nopeasti rasvoittuva päänahka, ettei sen pesuteho riittäisi, mutta kävikin niin, että nyt ei enää päänahka kutise eikä rasvoitu niin kuin ennen. Nyt ei ole enää pakko pestä hiuksia joka päivä kun oksettaa niiden rasvaisuus, nyt voi väliä olla jopa päiviä.

Samoin olen pitkään ollut uskossa, ettei saippuan pH:lla ole vaikutusta ihon hyvinvointiin, mutta nyt kun vaihdoin saippuaan, jonka pH on sama kuin terveen ihon, on ihoni pärjännyt paljon paremmin. Ehkäpä vanha uskomus siitä, että hiukset kannattaa pestä sadevedellä onkin tieto, joka perustuu hiusten ja sadeveden samaan pH:hon? Olen myös lukenut sokerin vaikutuksista ihmisen elimistöön. Se on ollut jo pitkään selvää, etteivät hampaani pidä siitä, mutta että liika sokerin saanti voi aiheuttaa tulehduksia ja pahentaa atooppista ihottumaa, sitä en tiennyt.  Seuraava ongelma olikin, että miten ihmeessä minut saadaan luopumaan esim. suklaasta.

Nyt luin kirjan karppaamisesta, ja kiinnostuin. Eli jätetään hiilihydraatit vähemmälle ja syödään enemmän proteiinia ja rasvaa. Lisää rasvaa ruokavaliossa voisi sekin auttaa ihoani. Lisäksi netti on täynnä ihmisten kertomuksia siitä, kuinka hiilihydraattiniukalle ravinnolle siirtyminen on tehnyt heidän terveydelleen ihmeitä. Karkinhimojenkin pitäisi kuulemma kadota ihan itsestään. Tätä pitääkin nyt sitten kokeilla. Toivottavasti saisin avokin houkuteltua mukaan tähän ihmiskokeeseeni. Kävin jo kaupassa ostamassa pähkinöitä, oliiviöljyä, voita ja täysmaidosta tehtyä juustoa. Katsotaan, mihin tämä johtaa, vai johtaako mihinkään. Sen olen itselleni luvannut, että jouluna saa syödä mitä vain. Paitsi tietysti kinkkua. En sentään halua, että kukaan joutuu minun takiani teurastajan asiakkaaksi. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Luen jokaisen kommentin ja arvostan niitä, vaikka en aina vastaakaan. :)