23.4.2011

Turvassa kaupungilla, OMG


Tänään olin jo niin hyvässä kunnossa, että päätin lähteä tutustumaan kaupunkiin. Kartta takataskuun ja kamera kaulaan. Ihmiset ottivat jo bikineissä aurinkoa puistoissa, ja minäkin pakotin itseni pysähtymään. Olen mielensärkijältä oppinut, että ulkomailla pitää JUOSTA, jotta ehtii kuvata kaiken ja aina on kiire jonnekin muualle. Kotona sitten katsotaan kuvista, missä tuli oltua. Nyt kuitenkin halusin tehdä eritavalla. Monesti istuttuani alas huomasin jotain kuvaamisen arvoista tai tajusin että täällähän tuoksuu jokin. Olen tänään haistanut leikatun ruohon tuoksun, kukkivien pensaiden tuoksun (en tiedä, mikä se on, mutta paikalliset kutsuvat niitä helmipensaiksi) ja kukkivan puun tuoksun (olisin voinut vannoa, että se on omena, mutta tarkempi tutustuminen vakuutti minut siitä, ettei ainakaan se kaikista tutuin omena).

Vielä vuosi sitten tämä ei olisi onnistunut, sillä turvallisuuden tunteeni oli vielä liian heikko. En olisi uskaltanut lähteä yksin ulkomaille, saati sitten yksin vieraaseen kaupunkiin palloilemaan. Missään nimessä en olisi uskaltanut kuljeskella kartta takataskussa, vaan olisin kulkenut koko ajan nenä kartassa, etten vain olisi eksynyt. En olisi uskaltanut katsella ympärilleni, eksyä sivukujille, jutella ihmisille tai jäädä nauttimaan auringosta. En olisi uskaltanut valita muita kuin tuttuuja reittejä, suuria valtateitä tai suorimpia teitä. Oli ihmeellistä, kun tajusin, että olen tarkoituksella eksynyt suureen kaupunkiin, olen paikassa josta en tiedä, mistä täältä vie reitti kotiin päin, ja minulla oli turvallinen olo! Kun olin päässyt sieltä taas tielle, josta tiesin minne se vei, eksytin itseni uudelleen ihan vain nähdäkseni, minne päätyisin.

Täällä on nyt ollut uskomattoman upeita ilmoja koko pääsiäisloman, joten kevät on edennyt vauhdilla. Tuntuu jo, kuin olisi hypätty suoraan kesäkuuhun ja jätetty toukokuu välistä. Tässähän on ihminen ihan kysymysmerkkinä. Pitää välillä istahtaa alas ja odottaa, että mieli ehtii mukaan. Tänään näin ensimmäisen perhosen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Luen jokaisen kommentin ja arvostan niitä, vaikka en aina vastaakaan. :)