25.5.2011

Mitä mieleen tulee


Tämä on ihan hullua. Vanha lompakkoni hajosi. Ostin uuden. Siirsin tavarat vanhasta uuteen, ja olin jo nakkaamassa vanhan roskikseen, kun tuli mieleen että tarkistan vielä joka taskun ettei siihen nyt varmasti jäänyt mitään. Sitten näin vetoketjun. Jos minulta olisi kysytty minuuttia aikaisemmin, onko siinä kohdassa taskua tai onko lompakossani siinä osastossa vetoketjutaskua, olisin vastannut "ei" ja ollut aivan varma vastauksestani. Mutta siinä se oli. Olin kuin puulla päähän lyöty. Minulla on ollut tuo lompakko kymmenen vuotta, voin kuvailla sen milloin tahansa silmät kiinni. Ei siinä ole vetoketjutaskua tuossa kohtaa. Olin jopa uutta ostaessani huomannut, että siinä on vetoketjutasku samassa kohdassa kuin vanhassa lompakossani nyt näemmä olikin, ja ajatellut että "onpa kätevää! Hyvä kun tässä on, kun vanhassa ei ollut." Avasin vetoketjun, ja kokeilin taskua sisältä. Ei mitään. Paitsi... Passikuva. Eksäni kuva, ensimmäisen poikaystäväni, jonka kanssa suhde päättyi raiskaukseen. Repesin nauramaan huutonaurua. Olen minä hyvä huijaamaan itseäni. Eroan poikaystävästäni todella huonoissa merkeissä ja samalla hetkellä lompakostani katoaa tasku. En ole nähnyt tuota vetoketjua kuuteen vuoteen. Nyt herää kysymys, mitä muuta minä en näe.

Ps. Tuli mieleen, kun monessa paikassa ihmiset puhuvat kuinka eivät saaneet mielenterveysapua, vaikka asuvat Helsingissä. Minä voin kertoa teille, että asiat voivat olla jossain muualla Suomessa paremmin ainakin joissain asioissa, kuin mitä ne ovat Helsingissä. Ei tarvitse ajaa kuin 50 km pois päin eduskuntatalolta, ja heti maito on halvempaa. Siinä kaupungissa, jossa minä hain apua, oikeasti on matalan kynnyksen apua saatavilla. Täällä on kriisikeskus, jonka ovea saa mennä koputtamaan mihin aikaan vain, ja aina siellä on ihminen ottamassa vastaan ja kuuntelemassa. Täällä minut ohjattiin terapiaan. Täällä pääsin samana päivänä suljetulle, kun soitin että nyt vedän kurkkuni auki ellei joku tee jotain. Täällä sain olla suljetulla viikon toipumassa. Helsingissä on liikaa populaa suhteessa tarjolla oleviin palveluihin. Ennen kuin joku tekee asialle jotain, mielenterveyspotilaiden kannattaa muuttaa pienempiin kaupunkeihin. Se, että Hesa on edelläkävijä, jonka ympärillä leviää vain surkeaa periferiaa, on harha.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Luen jokaisen kommentin ja arvostan niitä, vaikka en aina vastaakaan. :)