27.2.2012

Taiteen parantava vaikutus


Kaveri raahasi minut tänään puoliväkisin katsomaan balettia. Se olikin modernia tanssia. Olen aiemmin nähnyt sitä lyhyitä videon pätkiä, ja ajattelin sen olevan "tekotaiteellista paskaa". Nyt, kun sitä näki "livenä", kokemus olikin aivan muuta. Tanssi ei puhutellut järkeäni. Se puhui suoraan keholleni. Äkkiä tunsin, kuinka veri alkoi virrata kehoni vasempaan puoliskoon. Elämä alkoi palata siihen. Vasen puoleni, joka on tuntunut minusta kuihtuneelta, irti muusta kehostani, alkoi vastaamaan tanssiin. Se alkoi vääntelehtiä niin, että jouduin miettimään, mitä liikkeitä sallisin sille, ilman että koko penkkirivi tärisisi liitoksistaan. Löysimme yhteisen kielen. Sekä vasen puoleni, että oikea puoleni haluavat tanssia. Oikea puoleni on saanut tanssia diskoissa teinivuosinani, kun taas vasemman puoleni unelma tanssia kuin balleriina lytättiin, kun olin viiden. (Olin silloin mielensärkijän mielestä liian vanha aloittamaan balettia. Joku venäläinen huipputanssija kun oli aloittanut jo 4v.) Kun kotimatkalla vihdoin käännyin sille viimeiselle kadunpätkälle, jota kukaan ei enää minua seurannut, vasen puoleni pääsi tekemään isoja liikkeitä. Itkin ilosta: Minun elämäni on nykyään niin hyvää, että minä saan nauttia taiteesta.

Kun menin nukkumaan, vasen puoleni halusi jatkaa tärisemistä. Kun annoin sille luvan, koko vasen puoleni tuntui paisuvan valtavaksi. Sitten siitä nousi ahdistus. Aloin pikavauhtia nimetä tunteita, joista se koostui. Enimmäkseen ne olivat pakokauhua, kuolemanpelkoa ja paniikkia. Sitten alkoi tasainen, syvältä nouseva tärinä olkapäässäni. Se ei ole vieläkään lopettanut, vaikka olen antanut sen täristä vapaasti jo yli tunnin. Jotain kuitenkin tapahtui. Railo, joka on jakanut minut keskeltä kahtia, kuroutui umpeen. Raja, joka on halkonut minut keskeltä, siirtyi keskeltä kohti vasenta kylkeäni. Pääni, joka on tuntunut olevan irti muusta kehostani, kiinnittyi vasemmalta puolelta kiinni kaulaani. Kaulan lihaksissa siis tapahtui jotain. Hullu tunne, kun pää keikkuu puolen kaulan varassa. Olin etukäteen arvellut, että pääni kiinnittyisi ensin oikealta puolelta, mutta niin vain olin väärässä.

Nyt pitää vain selvittää, mitä tanssia sitä rupeaisi harrastamaan. Ja uskaltaako sitä mennä tunnille tosta noin vain. Olisiko tanssiterapia sittenkin se parempi paikka aloittaa? Toisaalta tanssitunneille pääsee paljon helpommin, mutta toisaalta olen viimeksi ollut sellaisella alle kouluikäisenä. Enkä tiedä, mitä lajia sitä uskaltaisi kokeilla. Pitää kai vain alkaa kokeilemaan. Hurjaa. Minä saan kokeilla, pidänkö jostain. Se oli lapsena kiellettyjen asioiden listalla. Sillä hyvin pitkällä listalla...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Luen jokaisen kommentin ja arvostan niitä, vaikka en aina vastaakaan. :)