22.8.2014

"Menneisyys on mennyt,
tulevaisuus on vasta tulossa.
Ainoa hetki, johon voit vaikuttaa,
on
NYT."

Minulla meni kauan, ennen kuin tajusin, ettei se paha, mitä minulle tehtiin, ollut enää todellisuutta. Siis kyllähän niin tapahtui, ihan oikeasti minulle tehtiin pahaa, mutta minulle ei enää tehdä pahaa nyt, tässä hetkessä. Kun elin kiinni traumoissani, elin menneessä. Elin pääni sisällä niin tiukasti, etten tajunnut olevani jo turvassa.

Menneisyys on siitä jännä paikka, ettei se ole enää olemassa missään muualla kuin muistoissasi. Siksi sitä voi muokata mielensä mukaan. Otetaan esimerkiksi tapahtuma, joka saa sisäisen lapseni kauhun valtaan: Mielensärkijä on tulossa kimppuuni. Muutetaan tilannetta. Täysin välittämättä siitä, mitä oikeasti tapahtui, laitetaan mielensärkijä hyppäämään parvekkeelta. Tai laitetaan aikuinen minä viime hetkellä ottamaan pieni minä ja kantamaan se turvaan. Ihan mitä tahansa, mikä nyt vain hyvältä tuntuu.

Ihan jokaista tapausta ei tarvitse näin käsitellä. Riittää, kun käsittelee tarpeeksi monta, ja alkaa tiedottamaan itselleen tasaisesti, että vaara on ohi. Lopulta tieto leviää, ja uudesta tilanteesta tulee sisäistetty.

Toinen aivoja nyrjäyttävä valaistumiseni liittyy siihen, etten pysty aistimaan todellisuutta sellaisena kuin se on. Mitä todellisuudesta kuvittelenkaan havaitsevani, on aina tulkintani siitä. Aistini pystyvät reagoimaan vain tiettyyn määrään ärsykkeitä, ja niiden lähettämästä viestitulvasta aivot valitsevat mielestään tärkeimmät. Jos aivot ovat sitä mieltä, että en ole turvassa, ne kiinnittävät huomionsa mahdollisiin pakoreitteihin, uhkiin, kaikkeen, mitä voi käyttää puolustautumiseen. Sama pätee vuorovaikutustilanteisiin. Jos uskon, että ihminen, jonka kanssa keskustelen, haluaa minulle pahaa, reagoin häneen jo valmiiksi puolustusasemista. Etsin jatkuvasti hänen sanoistaan loukkauksia, joita pyrin ennakoimaan ja varautumaan niihin jo etukäteen. Katseeni ei keskity puhujaan, vaan sinkoilee ympäristössä pakoreittiä etsien. Tilanne on aivan eri, kuin jos lähtökohtaisesti uskoisin olevani turvassa.

On aivan totta, ettemme voi fyysisesti palata menneisyyteen ja muuttaa tapahtumien kulkua. Emme ainakaan, ennen kuin fyysikot kehittävät aikakoneen. Mutta voimme muuttaa ajatuksiamme.

"Jos et voi muuttaa sitä,
muuta itseäsi."

3 kommenttia:

  1. Kiitos tästä kirjotuksesta! Tuli niin oikeaan aikaan ja mulle tarpeeseen... <3

    VastaaPoista

Luen jokaisen kommentin ja arvostan niitä, vaikka en aina vastaakaan. :)