27.10.2015

Ystävät ♡

Sain keväälle osa-aikaisen oman alan homman. Työsopimus olisi pitänyt allekirjoittaa. Katsoin sen läpi. Ensimmäisenä pysäytti palkka. Se oli tuntuvasti työhaastattelussa luvattua pienempi. Toiseksi pisti silmään työtehtävien määrä. Niitä oli enemmän kuin oli puhuttu, ja kaikki tietysti palkatta. Jopa perehdytys oli palkatonta aikaa, ja sitä varten olisi pitänyt omalla kustannuksella matkustaa toiselle paikkakunnalle. Minun olisi pitänyt omalla ajallani, palkatta, opetella käyttämään firman omaa softaa, lukea paksu kirja ohjeistusta ja tuottaa materiaalia heidän nettisivuilleen.

Onneksi on ystävät. Yksi kertoi päässeensä samoihin hommiin toiselle firmalle. Palkkaa reilusti enemmän ja kaikesta työstä oikeasti maksetaan. Toinen totesi viiden vuoden työkokemuksellaan, että työsopimukseeni merkitty tuntipalkka on alan keskitasoon nähden todella alhainen. Kolmas haistatti paskat työsopparini ehdoille ja totesi, ettei ole koskaan kuullut, että lomakorvaukset kuuluisivat niin kiinteästi tuntipalkkaan, että työhaastattelussa voi puhua tuntipalkasta kun tarkoitetaan tuntipalkka + lisät. Hän tsemppasi minua puhelimitse, että uskalsin soittaa firmaan ja vaatia parempaa liksaa tai en työsopparia allekirjoita.

Puhelu päättyi kuten arvelinkin. Lisää liksaa ei tipu. Sovittiin, että mietin vielä ja soitan loppuviikosta, mitä olen päättänyt. Soitin ystävälle ja avauduin. Hän tuki ja tsemppasi. Rauhoituttuani soitin Dyykkarille. Selostin tilanteen ja hän haistatti paskat koko huijarifirmalle. Totesi, että ei kukaan voi vaatia minua tekemään töitä palkatta. Varsinkin kun koko kevään palkka ei yltäisi edes alan aloituspalkan tasolle. En tienaisi edes yhden kuukauden palkkaa! Jos en saa työstä niin paljon, että voin tulla töihin vittuuntumatta, on parempi keskittyä rauhassa opiskeluihin ja etsiä töitä sitten, kun ne on hoidettu. Että minä rakastan sitä miestä!

Joten soitan firmaan vielä myöhemmin ja jos ei ole ääni kellossa muuttunut, ilmoitan että ei kiitos. Pidetään alan moraalia edes vähän yllä. Jos joku alan opiskelija hommaan noilla ehdoilla suostuu, siitä vaan. Minä olen valmistunut ammattilainen, joka vaatii itseltään laatua. Siitä laadusta pitää olla valmis maksamaan.

Nyt olen ihan häkeltynyt tästä tuen määrästä. Minulle on sanottu, että minun on oikeus vaatia. Minulle on sanottu, että minä olen arvokas: Minun työpanokseni tai aikani ei ole ilmaista. Puhelun jälkeen tärisin, kylmästä tai jännitystä pihalle. Mutta sain soitettua ja se on tärkeintä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Luen jokaisen kommentin ja arvostan niitä, vaikka en aina vastaakaan. :)