2.11.2015

Meillä on sauna!

Toisena iltana uudella asunnolla. Olimme menossa saunan jälkeen nukkumaan. Olin ollut koko päivän kärttyinen ja tiuskinut Dyykkarillekin niin, että hän oli ihmetellyt. En osannut sanoa, mikä minulla oli. Illalla katsottiin leffa. Kun sen jälkeen olisi pitänyt alkaa nukkumaan, käperryin niin lähelle Dyykkaria kuin pystyin ja kuiskasin: "Meillä on sauna!"

Jäin miettimään, kuka oli sanonut noin. Joku muukin oli sanonut noin. Otsaa kivisti, ja sitten iski muisto: Laiminlyöjä! Laiminlyöjä oli sanonut innoissaan noin mielensärkijälle, kun he vihdoin pääsivät muuttamaan omakotitaloon. Ymmärsin nyt aikuisena, että äiti ei ollut tarkoittanut tällä mitään pahaa. Äiti ei ollut tiennyt, että mielensärkijä raiskaisi minut siinä saunassa. Lapsen mieli oli yhdistänyt äidin ilon omasta saunasta ja mielensärkijän teon. Aikuisen mieli ymmärsi, että äiti ei ajatellut saunan olevan raiskaamista varten. Äidille sauna oli rentoutumista varten. Hänen lapsensa pääsisivät vihdoin saunaan. Mielensärkijä voisi ehkä rentoutua ja lopettaa riehumisensa, stressistähän se varmaan johtui.

Itkin puhdistavaa itkua. Sanoin Dyykkarille, että koin takauman. Sain lohtua. Päiväkausia kestänyt stressi laukesi ja nukuin kuin tukki.

Aiemmin päivällä Dyykkari oli tutkinut uutta saunaamme. Edelliset asukkaat olivat jättäneet saunaan saunamittarin, josta Dyykkari luki minulle siihen kirjoitetun runon. Jähmetyin. Teksti oli sama, kuin mielensärkijän pesän saunan seinällä. Sanoin asiasta. Dyykkari ei edes pysähtynyt miettimään. Hän nappasi mittarin seinältä ja ilmoitti sahaavansa siitä tekstiosan irti. Varmisti vielä minulta, että mittari on sen jälkeen sellainen, että se ei herätä mitään pahoja muistoja. Että tuo mies on rakas! Hän suojeli minua niin nopeasti, ettei minun edes tarvinnut alkaa miettiä, mitä tilanteessa tarvitsisin. Olemme sopineet, että meidän kotiin ei tule mitään tai sinne ei jätetä mitään, mikä ahdistaa. Dyykkari noudatti tätä sopimusta heti, miettimättä. Eksä olisi jäänyt inttämään: Ei se nyt voi olla niin iso juttu, ethän sinä edes näe sitä tekstiä ilman laseja jne. Mutta minä olisin tiennyt sen olevan siellä.

Minulla on ihana mies.♡

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Luen jokaisen kommentin ja arvostan niitä, vaikka en aina vastaakaan. :)