18.9.2016

Miksi masentunut ei jaksa

Kun ihminen kohtaa kerta toisensa jälkeen ylitsepääsemättömiä tilanteita, hän väsyy. Ei vain fyysisesti, vaan myös henkisesti. Aivot väsyvät yrittäessään löytää ratkaisua tilanteessa, jossa on vain huonoja vaihtoehtoja. Unen laatu kärsii. Syvä uni korvautuu REM-unella, kun aivot pyrkivät löytämään ulospääsyn. Unissa käydään läpi ja hylätään vaihtoehto toisensa jälkeen. Väsymys lisääntyy, vaikka nukkuu enemmän. Lopulta ei tee mieli kuin nukkua. Syy on yksinkertainen: Vaikka kuinka nukkuu, aivot eivät lepää. Kuona-aineet huudotaan aivoista juuri syvän unen aikana. Jos syvää unta ei saa, aivojen huoltokatko jää tapahtumatta.

Aivot pyrkivät suojelemaan itseään. Ne ovat elin, joka haluaa pysyä elossa. Kun niihin valvomisen myötä kertyy kuona-aineita, ne haluavat poistaa ne. Ja koska väsyttää, aivot yrittävät minimoida uudet ponnistelut. Aivot alkavat asettaa etusijalle nopeaan palkkioon johtavat toiminnot: Karkkia ruuaksi, sänkyyn jääminen töihin tai opiskelemaan lähtemisen sijaan, päihteillä pää sekaisin.

Koska aivot haluavat vain a) levätä toipuakseen ja b) ratkaista ongelmasi, ne muistuttavat kaiken raskaudesta. Se on keino varmistaa, että lepäät. Eli kun alat miettiä ruokaa, aivot ehdottavat pitsan tilaamista tai einesaterian lämmittämistä, koska se vaatii vähiten ajattelua. Sitten voi taas vajota vällyjen alle ja antaa aivojen ruksuttaa kaikkien ongelmiensa kimpussa.

Siksi keittokirjaan tarttuminen muuttuu mahdottomaksi tehtäväksi. Aivosi käyvät läpi kaiken mahdollisen aiheeseen liittyvän. Jos tarttuu keittokirjaan, pitää valita resepti. Pitää miettiä, mitä haluaa tänään syödä ja mitä ruoka-aineallergioita olikaan. Mistä ruuasta piti, mitä aineksia on, pitääkö käydä kaupassa. Jos keittokirjaan pitäisi tarttua siksi, että pitäisi tehdä elämäntaparemontti, aivot muistuttavat kaikista loputtomista vaiheista, jotka päätökseen liittyvät. Koska aivojen akut ovat jo valmiiksi punaisella, ne suosittelevat pitäytymistä helpoimmassa vaihtoehdossa. Joskus se on, että maataan niin kauan, että nälältä ei saa enää nukuttua ja sitten käydään hakemassa pitsa. Tai karkkipussi.

Mutta kun ongelmat ovat ylitsepääsemättömiä, eikä uni palauta, tämä järjestelmä ei toimi. Ongelmien pyörittely vain pahentaa tilannetta.

Miten noidankehästä siis pääsee ulos? Toiminnan kautta. Puhuu ongelmistaan toisen ihmisen kanssa, joka on nukkunut riittävästi ja jonka aivojen akut ovat vihreällä. Hän voi auttaa ratkaisemaan ongelmia tai ainakin näkemään ne eri valossa. Pyytää apua. Valitsee yhden ongelman kerrallaan ja tekee sille jotain. Apuna voi käyttää esimerkiksi sovellusta: KLIK (englanniksi).

Myös itsensä pakottaminen kävelylle voi auttaa, koska fyysisesti väsynyt keho pääsee varmemmin syvään uneen. Tietoisuustaitojen opettelu, eli ajatusten ohjaaminen nykyhetkeen, auttaa pysäyttämään aivojen "ongelmien pureskelun". Stressihormonien hajottaminen tärisemisen avulla ja ylipäätään kaikki, mikä auttaa rentoutumaan, auttaa myös. On hyvä keskittyä myös siihen, mikä on hyvin, jotta saisi suunnattua ajatuksensa edes ajoittain muualle kuin ongelmiinsa.

Jos on masentuneen läheinen, kannattaa muistaa, että sairastunut ei pysty tahdonvoimallaan muuttamaan aivojaan levänneiksi. Joskus tarvitaan lääkitystä auttamaan aivoja rauhoittumaan ja lepäämään. Joskus tarvitaan terapiaa tai muuta apua ongelman alkusyyn purkamiseksi. Lepo, riittävä ruoka ja itsestään huolehtiminen toimivat kyllä, kunhan on kärsivällinen. Aivot palautuvat hitaasti, varsinkin jos ne ovat piiputtaneet punaisella vuosikausia.

3 kommenttia:

  1. Kiitos Tästä tekstistä, asioita niin että Tämä tyhmäkin ynmärt

    VastaaPoista
  2. Et tiedäkään, miten sopivaan väliin tämä tuli, oli tosi tärkeää lukea tämä. Kamppailen masennuksen ja yksinäisyyden kanssa, ja välillä ei vaan jaksa mitään. Sitten moitin itseäni, kun en jaksa tehdä asioita. On hyvä välillä tulla muistutetuksi, ettei ole laiska ja muuten vaan huono, vaan masennus on kavala tauti. Kiitos sinä ihana <3

    VastaaPoista
  3. Moi!

    Perustin keskustelu- ja vertaistukifoorumin mielenterveysongelmista kärsiville. Aiheina on mm. ahdistus, masennus, paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko ja muita.

    Tervetuloa mukaan keskustelemaan jos kiinnostaa!

    https://www.hullujenhuone.com

    VastaaPoista

Luen jokaisen kommentin ja arvostan niitä, vaikka en aina vastaakaan. :)